Κάρβουνο, σκέτο

Δυστυχώς, δεν βρίσκω εύκολα ή εύχρηστα στοιχεία για τις θερμοηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ, και η Google, στο θέμα «θερμοηλεκτρικά ΔΕΗ» βγάζει άπειρες ιστοσελίδες που διαφημίζουν για το κλείσιμό τους το 2020. Βέβαια, ο φίλος από τα παλιά με στενοχώρησε με το σχεδιαζόμενο χάρισμα της ΔΕΗ. Αν δεν ήταν για μίζα, θα είναι για …δάνεια. Έτσι πάει, από το …1824. Η είδηση από την Ημερησία, δεν με χαλάει, αλλά η επιτροπή επιστημόνων έπρεπε πρώτα να πάει στους δύο-τρεις βοεβόδες της Ενέργειας στο Ελλάντα… Ωστόσο, πίσω στο πραγραμματισμένο show. Η φωτογραφία είναι από εσωτερικό καυστήρα κάρβουνου, από εδώ.

Το ότι ο πλανήτης καίει κάρβουνο για να παράγει ηλεκτρικό ρεύμα, το έχουμε εμπεδώσει. Το ότι αν δεν έκαιγε κάρβουνο, ούτε εγώ θα έγραφα αυτή την στιγμή στο πληκτρολόγιο, ούτε εσείς θα με διαβάζατε, είναι επίσης δεδομένο (με εξαίρεση την Γαλλία).

Υπάρχουν πολλών ειδών κάρβουνα και πολλών ειδών θερμοηλεκτρικές μονάδες που όλες είναι περίπου έτσι (κλικ για μεγέθυνση):


Αυτό που φαίνεται από μακριά και ταυτίζουν πολλοί με το «κακό πράγμα» είναι το «1», οι ψυκτικοί πύργοι. Ο θερμοδυναμικό κύκλος (που ο ατμός από το «17», μέσω της τουρμπίνας «9» και «6», παράγει μηχανικό έργο που μετατρέπεται σε ηλεκτρικό έργο στην γεννήτρια «5» πριν συμπυκνωθεί σε νερό και πάει πίσω μέσω της αντλίας «7» στον βραστήρα «23» για να ξαναγίνει ατμός, και πάλι από την αρχή), πάντα έχει το μέρος που βάζεις θερμότητα, και το μέρος που βγάζεις (αφού έχεις παράξει έργο). Το μέρος που «βγάζεις» είναι ο ψυκτικός πύργος (ή κανένα ποτάμι ή η θάλασσα. Αυτό, σε γλώσσα θερμοδυναμικής, και διάγραμμα θερμοκρασίας-εντροπίας, φαίνεται παρακάτω:


Από «1» έως το «2», σπρώχνεις νερό στον βραστήρα. Από το «2» έως το «3» το νερό ζεσταίνεται (βράζει, και στο οριζόντιο κομμάτι του διαγράμματος είναι ατμός υπό πίεση). Από το «3» έως το «4» περνάει μέσα από την τουρμπίνα όπου πέφτει η πίεση και η θερμοκρασία του και παράγει έργο «W». Από το «4» έως το «1» δροσίζεται με ντους στον ψυκτικό πύργο,και πάλι από την αρχή. Εξ ού και θερμοδυναμικός κύκλος, συγχαρητήρια, βγάλτε μια κόλλα χαρτί, έχουμε διαγώνισμα.


Ο ψυκτικός πύργος δεν είναι «κακός», είτε κάρβουνο έχεις είτε πυρηνικό. Απλά, περνάει ένα ντους πάνω από σωλήνες με ατμό, ή νερό, χαμηλής πίεσης από την τουρμπίνα, εξατμίζεται λίγο νερό από το ντους, και φαίνεται σαν σύννεφο πάνω από τον πύργο. Ωστόσο, σε τουλάχιστον μία περίπτωση, υπήρξαν θάνατοι από την «νόσο των λεγεωναρίων», από ψυκτικούς πύργους (!) Στην φωτογραφία, τα πένθιμα γκρίζα πράγματα, πάνω από τους πύργους και τα φουγάρα είναι υδρατμοί και σύννεφα. Η καύση υδρογονανθράκων βγάζει και ατμό από το φουγάρο:

Η φωτό είναι από εδώ. Ο ανθρακίτης, που είναι σχεδόν καθαρό κάρβουνο (χωρίς πολλά μόρια υδρογόνου) καίγεται χωρίς καπνιά ή έκλυση μικρών σωματιδίων κάρβουνου, και για αυτό η μπλέ φλόγα. Σε αντίθεση με τα πολλά μικρά σωματίδια στην πρώτη φωτογραφία. Ωστόσο, όπως είπα και στην προηγούμενη ανάρτηση, ούτε η εξόρυξη, ούτε η καύση, ούτε οι στάχτες είναι αθώα πράγματα, αντιθέτως. Δεν νοείται θερμοηλεκτρική μονάδα κάρβουνου χωρίς μηχανικά φίλτρα ή/και ηλεκτροστατικά φίλτρα. Υπάρχουν ραδιενεργά στοιχεία στο κάρβουνο και την στάχτη του (που ελέγχονται αλλά όχι εντελώς από τα φίλτρα). Η έκλυση διοξειδίου του θείου είναι επίσης βλαπτική αλλά αντιμετωπίζεται με αποδεδειγμένη τεχνολογία.


Αυτό που κάνει μεγάλη ζημιά, σε κάθε καύση (συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων και του φυσικού αερίου) είναι τα οξείδια του αζώτου, ΝΟx. Τα οξείδια του αζώτου είναι εξαιρετικά βλαβερά αέρια που οφείλονται κατά 49% στις μηχανές εσωτερικής κάυσης (αυτοκίνητα) και κατά 27% στην παραγωγή ηλεκτρισμού. Βασικά σε καύση σε υψηλή θερμοκρασία. Απορώ πως οι «πράσινοι» τα έχουν ξεχάσει… Εκτός από το «φαινόμενο του θερμοκηπίου» εμπλέκονται στο …Νέφος στην καταστροφή δασών και βιοτόπων, αναπνευστικά προβλήματα, υποβάθμιση υδροβιοτόπων κλπ. Δεν υπάρχει ουσιαστικός τρόπος περιορισμού τους παρά μόνο με εξειδικευμένους καυστήρες ρευστοποιημένης κλίνης και άλλα πιο δύσκολα…


Δεν έχω καμία όρεξη να ξεκινήσω καμπάνια κατά των αυτοκινήτων… Και από υποκρισία έχω χορτάσει… Ωστόσο, να ένα καρβουνιάρικο πλοίο, μάλλον Ελληνικών συμφερόντων, με …Αιολικό όνομα μπρρρ…

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s